Waarom bijzonder?
Een eerste college is een categorie apart. Je kent elkaar niet of nauwelijks en iedereen zit de kat nog een beetje uit de boom te kijken. Wat verwacht je precies van de studenten? En wat kunnen ze van jou verwachten? In het eerste college wordt de toon gezet voor de hele module. Dat is altijd spannend want iedere groep ontwikkelt z’n eigen dynamiek..
In een eerste college van een cursus gaat er meestal vrij veel tijd naar administratieve handelingen en huishoudelijke mededelingen. Dat gebeurt traditioneel aan het begin van het college. Zo’n conventionele ordening kun je ook juist doorbreken: de studenten meteen bij de lurven grijpen met iets spannends dat met het vak te maken heeft. Als je zo’n vliegende start maakt (= de verwachtingen over wanneer iets aan de orde komt doorbreekt) is het handig daar even iets over te zeggen.
In het eerste college moeten dus een aantal dingen gebeuren die later niet meer (zo uitgebreid) aan de orde zullen zijn:
Kennismaking
Zakelijke mededelingen
Routines
Introductie van het vak
Bootstrapping interaction
Een belangrijk punt is hoe je de interactie met een nieuwe groep studenten op gang brengt. Wil je dat ze alleen op uitnodiging, als jij plaats inruimt in je discours, met hun vragen komen? Of juist dat ze ook spontaan tijdens het college even iets kunnen vragen of zeggen?
In het eerste college wordt de toon gezet. Vaak is het lastig dat later te veranderen
Om gedachten over het opstarten van de interactie te ontwikkelen zoemen we in op de allereerste vraag van een docent aan zijn studenten in een massaal hoorcollege. En op de eerste spontane vraag die hij terugkreeg (zie Vraagcultuur).